Dans i träningsform

Det finns olika sätt att få motion på. Det finns de som väljer att springa ute i skogen medan andra tar långpromenader. Sedan finns det de som gärna kombinerar hälsa med nöje och väljer att dansa eller helt enkelt motionera till musik. Att gå till takten av musik är något som får både puls och hjärta att slå hälsosamt.

Det bästa med att träna eller dansa till musik är att åldern inte spelar någon roll. Inte spelar det heller någon roll om du är kvinna eller man. Alla kan vara med och det oavsett antalet dansare. Ju fler desto roligare, helt enkelt. Du behöver inte kunna stegen innan du börjar utan de lär du dig enkelt under tiden du tränar.

Zumba

Zumba är ett exempel på en bra motionsform. Det är viktigt att hålla sig i form. Ett enda danspass förbättrar inte bara konditionen utan bränner dessutom en hel del energi. Muskulaturen tränas upp och blir mycket starkare. I dans rör utövarna många delar av kroppen och på så sätt tränas hela kroppen på en och samma gång, vilket ökar rörligheten.

I zumba använder man sig av fyra grundrytmer. Det är merengue, reggaeton, salsa och cumbia. Sedan finns det fler rytmer som kan användas, till exempel flamenco, samba och disco. Här utövas enkla grundsteg och i varje rytm kombineras dessa till en danskoreografi. Sedan varvas lugna rytmer med lite snabbare. På så sätt kan man skapa konditions- och intervallträningspass.

Aerobics

Aerobics har blivit mycket populärt och denna form av motion kan ses i de flesta gym nuförtiden. Aerobics är ett namn som innefattar olika former och typer av träningspass. Det är oftast en ledare som ger instruktioner till resten av deltagarna i rummet och de gör alla samma rörelser som ledaren. Denna form av motion görs till olika typer av musik.

Vanligtvis börjar ett aerobicspass med uppvärmning som tar ungefär 8-10 minuter. Sedan görs en upptrappning som tar 5 minuter. Därefter följer konditionsträning i högt tempo där stegkombinationerna ökar. Under 20 minuter håller man igång detta tempo innan det är dags för nedvarvning i 3-5 minuter. Några minuter därefter fokuseras det på muskelträning och till sist avslutas passet med stretching under cirka 10 minuter.

About