Träning och näring

När vi tränar förbrukar vi kroppens resurser. Och för att få ett bra resultat av sin träning måste man även se till att kroppen får den näring den behöver. Medan detta är ett väldigt komplext område och olika personer kan se olika resultat ibland kan man fortfarande försöka följa några av de mest grundläggande tipsen.

Att tänka på vad man äter redan innan träningen kan vara smart. Men detta beror också på vad man faktiskt planerat träna. Är det styrketräning som ligger på schemat kan det vara smart att ha fått äta något 1-2 timmar innan passet. Men vid kondition kan det vara bättre att göra det åtminstone två timmar efter man ätit.

Det betyder inte att det är direkt farligt att träna på fastande mage, men har man någonsin provat detta kan man nog märka att man inte orkar prestera på sin vanliga nivå. Intensiv träning på fastande mage kan också få en att bli illamående. En annan bara anledning till att inte göra detta är att man ökar risken att bryta ned muskler.

Vill man bygga upp muskler är det klokt att se till att ha fått i sig både kolhydrater och protein innan. Kolhydraterna är en effektiv energikälla och proteinet behövs för att bygga muskler. Greatlife går in på mer detalj om behovet av protein.

Tränar man för att bränna fett görs det bäst om man inte ätit på ett tag. Som de ovannämnda två timmarna eller mer. Av denna anledning är det lämpligt att träna direkt på morgonen innan frukost. Men man kan även göra det andra tider på dagen så länge man väntar med att äta först.

Slutligen bör man alltid se till att äta efter ett träningspass. Gå inte i tankarna på att äta kommer att påverka träningsresultatet negativt. Det är faktiskt motsatsen som är sant. Men självklart beror det på vad man äter. STC har en bra artikel kring just detta som är värt att läsa.

About